HVA ER SISOM?
Sisom er en spillbasert kommunikasjonsplattform som er designet for at barns egen stemme skal bli hørt i møte med helsepersonell, helsesykepleier, kontaktlærere og andre som følger opp barn i 5 – 12 års alder enten det er på skolen, barnehagen eller i helsevesenet. Det grafiske uttrykket er utviklet sammen med forskere og det er utført flere internasjonale studier som viser at Sisom danner et godt grunnlag for videre kommunikasjon mellom barn og voksen. Sisom lar barna «si det som det er», noe som legger premisser for god oppfølging av barn i sårbare situasjoner.
SISOM I DRIFT VED DRAMMEN SYKEHUS.
Etter at Barne- og ungdomsavdelingen ved Drammen sykehus våren 22 var med på et utviklingsprosjekt er Sisom nå blitt en del av tilbudet til barna på sykehuset. Det er gjort en rekke internasjonale publiserte studier på Sisom som gir et entydig svar at barna syntes Sisom er fin å bruke.
Nå skal også barna ved Drammen sykehus bli hørt på en god måte, enten om det er når de er på sykehuset eller i en hjemmeoppfølging.
Les gjerne mer om Sisom på Drammen sykehus her
UTVIKLINGSPROSJEKT SAMMEN MED SKOLEHELSETJENESTEN I BYDEL NORDSTRAND
I løpet av året tilrettelegger vi Sisom for skolehelsetjenesten for småskolen. Første prosjekt er sammen med Bydel Nordstrand i Oslo der vi sammen går gjennom innhold med tanke på omfang, temaer som tas opp og hvordan spørsmålene skal stilles.
Målet med prosjektet er å utvikle Sisom til å bli et godt støtteverktøy for Helsesykepleiere i småskolen og gi barna en enda bedre mulighet til å få frem sine utfordringer og situasjon på skolen og hjemme. Vil du og dere være med å teste Sisom i deres skole så nøl ikke med å kontakte oss.
SISOM FOR BARNESKOLE OG BARNEHAGE
SISOM FOR HELSEVESENET
VIL DU LESE MER OM FORSKNINGEN PÅ SISOM
Det er gjennomført flere studier som undersøker bruken av Sisom i behandlingen av syke barn. Forskningsartikkel fra 2018 «Tell it as it is»: How Sisom prompts children and parents to discuss their cancer experience kan du lese her, og en nyere artikkel fra 2021 Creating a Communication Space in the Healthcare context: Childrens perspective of using the eHealth service, Sisom,