Sisom logo.

SiSom - Si det som det er

Sisom er en spillbasert kommunikasjonsplattform som er designet for at barns egen stemme skal bli hørt i møte personer som følger opp barn i 5 – 12 års alderen, enten det er på skolen, barnehagen eller i helsevesenet.

Det grafiske uttrykket er utviklet av et team med forskere og sterk brukermedvirkning av barn i målgruppen. Det er gjennomført flere internasjonale studier som viser at Sisom danner et godt grunnlag for videre kommunikasjon mellom barn og voksen. Sisom lar barna «si det som det er», noe som legger premisser for god oppfølging av barn i sårbare situasjoner.

  • Flerspråklig
  • Høytopplesning
  • Bruker-sentrisk design
I enhver oppgave som må gjøres, er det et element av moro. Finner du moroa, så blir oppgaven en lek. P.L. Travers, Mary Poppins

Media

Egen portal for å følge opp dine brukere

Skjermdump av oversikt for rapport i Sisom behandlerportal.

Temaer

Sisom tar for seg en rekke temaer som er relevant i barnas hverdag. Her kan du se hvilke områder du kan forvente å bli bedre kjent med barna på.

Hjem og fritid

  • Nære relasjoner
  • Leker
  • Matvaner
  • Søvn og hvile

På skolen

  • Skoleveien
  • Klassekamerater
  • Friminutt
  • Lærings- og konsentrasjonsvansker
  • Relasjon til lærere

Vulkanøya

  • Gruer man seg?
  • Stress
  • Redsler

Tanker og følelser

  • Selvbilde
  • Frustrasjon
  • Ensomhet og tristhet

På sykehuset

  • Behandling
  • Samvalg
  • Lengsel

Min kropp

  • Smerter og ubehag
  • Fysiske problemer
  • Fysiske ubehag
  • På toalettet
  • Utseende

Tilbakemeldinger

Jeg liker alle øyene! Jeg har ikke lyst til å slutte!
Barnets avatar i spillet.

Barn

Folk rundt deg kan vite hva som foregår inni deg.
Barnets avatar i spillet.

Barn

Dette er gøy! Håper andre barn også liker det...
Barnets avatar i spillet.

Barn